۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبر فوری: استاندار آذربایجان غربی: ظرفیت‌های معدنی آذربایجان غربی نیازمند مطالعه است
خبر فوری: پس از رکوردهای پیاپی در واحد احیا مستقیم، قطار رکوردشکنی فولاد هرمزگان به واحد فولادسازی رسید
خبر فوری: افزایش تولید آلومینا و آلومینیوم در جهان در ماه فوریه ۲۰۲۴ رقم خورد
خبر فوری: مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران: تمامی مجوزهای کارخانه آهن اسفنجی اخذ شده است

بررسی انواع ویژگی های لوله گالوانیزه سرد و گرم

بررسی ویژگی های لوله گالوانیزه سرد و گرم و فروش آنلاین آهن آلات در اهنلند

لوله گالوانیزه جزء دسته لوله های فولادی درزدار محسوب می شود. روش ساخت آن به صورت کلی به این صورت می باشد که در ابتدا ورق های سفید نورد شده به شکل لوله تو خالی درآورده می شوند و سپس درز ایجاد شده آن ها جوش داده می شود. به سبب وجود همین درز جوش ها به این لوله ها، لوله های گالوانیزه درز دار گفته می شود .

لوله گالوانیزه در بازار بیشتر با نام لوله های آهنی سفید شناخته می شود. لوله های گالوانیزه در دو نوع گالوانیزه فولادی و گالوانیزه آهنی تولید می شوند. لوله های فولادی گالوانیزه نسبت به لوله های گالوانیزه آهنی سبک تر می باشند و بیشترین استفاده از آن ها جهت تهویه انجام می شود.

جنس این نوع لوله ها از فولاد نرم می باشد و جهت ساخت آن ها ورق های فولادی را با با فشار از داخل قالب ها عبور می دهند و پس از آن درز های موجود را بهم جوش می دهند تا فاصله و درز لوله ها از بین برود.

از آن جایی که لوله گالوانیزه، معمولا در جاهایی که در معرض مستقیم رطوبت هستند، قرار می گیرند؛ نسبت به اسیدها از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و هر نوع اسیدی که برای چدن مضر باشد برای لوله های گالوانیزه فولادی نیز مضر خواهد بود.

جهت جلوگیری از خوردگی فلزات و زنگ زدگی باید طی یک عملیات گالوانیزاسیون گالوانیزه شوند. به همین سبب این لوله ها پس از تولید اولیه جهت گالوانیزه شدن در حوضچه های حاوی عنصر zn روی غوطه ور می شود و سرتاسر سطح لوله با لایه ای از فلز روی پوشانده می شوند یا به اصطلاح روی اندود می شوند.

جهت جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی لوله گالوانیزه، از فلز روی استفاده می شود تا لوله در معرض عنصرهای محیطی در فضای باز که قرار می گیرد آسیب نبیند.

لوله گالوانیزه و انواع آن معمولا از سال های قبل از سال ۱۹۶۰ درخانه های ساخته شده، نصب شده بودند. هنگامی که این نوع لوله ها اختراع و تولید شدند، گزینه ی بسیار مناسبی برای خطوط آبرسانی و لوله های فاضلابی بودند. ولی امروزه این موضوع کاملا مشخص است که قرار گرفتن طولانی مدت این نوع لوله ها در معرض آب و رطوبت سبب می شود که لوله گالوانیزه دچار فرسایش و زنگ زدگی در فضای داخلی لوله شوند.

ویژگی های لوله گالوانیزه سرد و گرم و فروش آنلاین آهن در آهن لند
ویژگی های لوله گالوانیزه سرد و گرم و فروش آنلاین آهن در آهن لند

ویژگی های لوله گالوانیزه

  1. ضریب هیزم ویلیام این نوع لوله ها بر حسب اینچ می باشد .
  2. طول لوله های گالوانیزه معمولا شش متر می باشد.
  3. اتصالات آن ها شامل قفل، کمربند و برشن می باشد.
  4. لوله گالوانیزه با دنده پیچی به یکدیگر متصل می شوند و به وسیله مواد مناسب آب بندی می شوند.
  5. لوله گالوانیزه آهنی و فولادی عمدتا در متراژ های شش متری دو سر تولید می شوند که دو سر دنده با قطر ۱/۲ اینچ تا ۸ اینچ تولید می شوند.
  6. لوله گالوانیزه که قطر آن به قطرهای اسمی معروف می باشد؛ به این صورت است که از قطر داخلی (ID) لوله بیشتر و همواره از قطر خارجی (OD) کوچکتر می باشد.
  7. لوله گالوانیزه در صنعت کاربردهای بسیار زیادی دارد. ساختمان خانه ها معمولا از لوله ساخته شده است.
  8. لوله های گالوانیزه در عین حال که بسیار مقاوم و بادوام هستند معمولا از نظر هزینه و قیمت به صرفه می باشند. هم چنین از آن جایی که این نوع لوله ها قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارند استفاده از این لوله ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است .
  9. لوله گالوانیزه بر اساس نمره شناخته می شود.

لوله گالوانیزه تست و غیرتست

لوله گالوانیزه تولید شده اگر قرار باشد جهت انتقال گاز و مایعات استفاده و به کار گرفته شوند، باید تحت تست هیدرواستاتیک یا عدم نشتی قرار گیرند. که در این صورت به این لوله هایی که تست شده هستند لوله گالوانیزه تست می گویند.

ولی اگر قرار باشد در کاربردهای دیگری مثلا به عنوان داربست در گلخانه ها و صنایع ساختمان سازی و …. مورد استفاده قرار گیرند، نیازی به انجام این تست نیست و به لوله های که مورد تست و ارزیابی قرار نگرفته باشند لوله گالوانیزه غیرتست گفته می شوند.

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم

تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم و فروش آنلاین آهن در آهنلند
تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم و فروش آنلاین آهن در آهنلند

لوله گالوانیزه‌ ای که به روش گالوانیزه گرم تولید می ‌شود، خواص متفاوتی از لوله های گالوانیزه سرد ارائه می‌ دهد. همین امر موجب شده تا قیمت این دو نوع لوله گالوانیزه نیز متفاوت باشد.

  • لوله گالوانیزه گرم دارای سطح براق ‌تری نسبت به لوله گالوانیزه سرد می باشد.
  • ضخامت و تراکم پوشش گالوانیزه به روش گرم بیشتر از روش سرد است.
  • انجام گالوانیزه گرم راحت ‌تر است.
  • لوله گالوانیزه گرم نسبت به سرد، از قیمت بیشتری برخوردارد.
  • زبری سطح لوله گالوانیزه سرد بیشتر بوده و همچنین از خواص مقاومت به خوردگی کمتری نیز برخوردار می باشد.
  • لوله تولید شده با روش گالوانیزه گرم، کیفیت بالاتری دارد.
  • طول عمر لوله گالوانیزه گرم بیشتر می باشد.

کاربرد لوله گالوانیزه

برخی از مهم ترین کاربردهای انواع لوله گالوانیزه عبارتند از:

  • انتقال آب
  • انواع سازه‌های فلزی
  • لوله ‌کشی گل خانه‌های صنعتی
  • لوله ‌کشی ساختمان ها
  • حفاظ و حصار
  • دکل های برق
  • دکل‌ های مخابراتی

مهم ‌ترین این کاربردها را در ادامه به تفصیل شرح داده‌ ایم:

  • انتقال و لوله کشی آب

لوله گالوانیزه یکی از معیارهای مهم شهرنشینی، جهت دسترسی به منابع آب سالم می باشد. به همین سبب تمام بخش‌ های یک سیستم آب رسانی، بسیار ارزشمند است و باید از وسایل و ابزارهای مقاومی انتخاب شود. کاربرد لوله گالوانیزه در سیستم انتقال آب دقیقا به همین دلیل است. چرا که این لوله ها در برابر جریان آب داغ از مقاومت بالایی برخوردارند، خم نمی‌ شوند و تغییر شکل نمی ‌دهند. از سوی دیگر در برابر هوای خیلی سرد نیز مقاوم ‌ترند و می‌ توانند برای سال ‌های طولانی بدون مشکل در سیستم باقی بمانند.

  • سازه های فلزی

لوله گالوانیزه در ساخت سازه ‌های مختلف پیشینه ای طولانی دارد. این لوله‌ ها به علت استحکام و وزن متعادل، پرطرفدارند و صنایع گوناگون ترجیح می‌ دهند آن‌ ها را جایگزین پروفیل‌ های دیگر کنند. لوله ‌های گالوانیزه، در برابر تغییرات آب و هوایی نیز استواری بیشتری دارند و به همین علت گزینه ‌ای مناسب برای سازه هایی که در فضای آزاد اجرا می ‌شوند،به شمار می ‌روند. البته باید در نظر داشت که این نوع لوله نیز محدودیت ‌هایی در کاربرد دارد.

  • حصار کشی

لوله گالوانیزه در بالا بردن امنیت بسیاری از محوطه ‌هایی که نیاز به کشیدن حصار هایی مقاوم، ارزان و پایدار دارند، استفاده می شوند. به همین سبب حصارکشی از دیگر مواردی است که به عنوان کاربرد لوله گالوانیزه مطرح می‌ شود. این لوله‌ ها، توانایی مناسبی در برابر برش، فشار و خم شدگی دارند. از آن ها می ‌توان به عنوان نرده نیز استفاده کرد. این لوله‌ ها را می ‌توان رنگ کرد. لوله‌ های گالوانیزه اگر با فاصله‌ های کم نصب شوند، مثل یک دیوار دفاعی قوی عمل خواهند کرد.

  • آبیاری زمین های کشاورزی

لوله گالوانیزه در سرزمین ‌های گرم و خشک همچون ایران، برای آبیاری بهینه و مناسب زمین ‌های کشاورزی بسیار اهمیت دارد. تا جایی که بسیاری از زمین هایی که نتوانسته ‌اند با روش ‌های درست آبیاری شوند، از بین رفته ‌اند. کاربرد لوله گالوانیزه در صنعت کشاورزی، گسترده می باشد. این لوله ‌ها آب را به بوته‌ ها، کانال‌ ها و نهال ها می‌ رسانند. در برابر حرکت ماشین های کشاورزی مقاوم هستند و جوندگان و حیواناتی که گاه و بیگاه به زمین ‌ها سر می ‌زنند، نمی ‌توانند به آن ها آسیب برسانند.

  • حفاظت از کابل ها و سیستم‌ ها

لوله گالوانیزه به عنوان یک پوشش محکم، با هدف حفاظت از کابل‌ ها و سیم های مهم انجام می ‌شود. برای مثال برخی از سیم‌ های برق که از زیر زمین رد شده‌ اند را به درون لوله های گالوانیزه می ‌فرستند. این لوله‌ ها از کابل‌ ها در برابر خوردگی، تغییرات آب و هوایی، رطوبت، پوسیدگی و… محافظت کرده و امنیت سیستم‌ ها را بالا می ‌برند.

  • آبیاری گلخانه ها

لوله گالوانیزه در گلخانه ‌ها که محیط‌ هایی بسیار حساس و مهم هستند و آبیاری محصولات‌ نباید دچار اختلال و مشکل شود، استفاده می شود. به همین سبب با کمک لوله گالوانیزه، سیستم‌ های آبیاری قطره‌ ای تعبیه می‌شود. این فرآیند به رشد محصولات کمک می ‌کند و میزان دور ریز گلخانه ها را تا حد بسیار فراوانی کاهش می ‌دهد. کاربرد لوله گالوانیزه در گلخانه، می ‌تواند متنوع، جذاب و رو به رشد باشد.

  • انتقال انواع گازها

لوله گالوانیزه با توجه به ساختار انواع گازها، کاربرد لوله گالوانیزه جهت انتقال انواع گاز نیز مرسوم است. این نوع لوله گاز در بیشتر منازل، کارگاه ‌ها، شرکت ‌ها، کارخانجات و… به فراوانی یافت می ‌شوند و نقش مهمی را در انتقال انرژی دارند. البته از دیگر انواع لوله ها که جهت انتقال گاز استفاده می ‌شود می ‌توان به لوله مانیسمان اشاره کرد

مزایا و معایب لوله گالوانیزه

مزایا و معایب لوله گالوانیزه و فروش آنلاین آهن آلات در اهن لند
مزایا و معایب لوله گالوانیزه و فروش آنلاین آهن آلات در اهن لند

از جمله مزایای لوله گالوانیزه می توان به مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد.
سه دلیل که برای این موضوع می ‌توان عنوان کرد شامل موارد زیر می باشند:

  1. هزینه نگهداری پایین
  2. طول عمر زیاد نسبت به لوله‌ های فولادی معمولی
  3. قیمت کمتر نسبت به لوله های استیل، در مواردی که مقاومت به خوردگی در حد لوله‌ های استنلس استیل نیاز نمی باشد.

از معایب انواع لوله گالوانیزه، می توان به شوره زدن آن در اثر قرارگیری طولانی مدت در محیط های مرطوب و عدم تهویه مناسب نام برد.

لوله گالوانیزه بر اساس چه استانداردهایی ساخته می‌شود؟

لوله گالوانیزه معمولا در کشور ما بر اساس استانداردهای ISIRI 3765 ایران، DIN 2441 آلمان و ASTM A153 آمریکا ساخته می ‌شوند.
لوله گالوانیزه بر اساس استاندارد ISIRI 3765 یا همان استاندارد ملی تولید لوله گالوانیزه، که می بایست این لوله‌ ها در سایزهای ۱.۵ تا ۶ اینچ و ضخامت ۲ تا ۵.۴ میلی ‌متر باشند، تولید شوند. همچنین بر اساس همین استاندارد لوله فولادی، وزن هر شاخه آن ها باید بین ۶.۲۸ تا ۱۳۱.۴ کیلوگرم باشد.

برای اطلاع از قیمت انواع لوله گالوانیزه با شماره های ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ و ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ با کارشناسان تیم فروش اهن لند در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

۱- لوله گالوانیزه چیست؟

این لوله یک نوع لوله انتقال می باشد که در دو نوع درزدار و بدون درز عرضه می گردد. دلیل این نام گذاری، عملیات گالوانیزاسیون (روی اندود کردن) است که برای حفاظت از آسیب پذیری و خوردگی بر روی آن انجام گرفته شده است.

۲- در آهن لند لوله های گالوانیزه در چه ابعادی به فروش می رسد؟

مجموعه آهنلند، لوله گالوانیزه صنعتی و تست آب را با ضخامت های ۲، ۲.۵، ۳ و ۴ در سایزهای ۰.۵ تا ۴ اینچ در شاخه های ۶ و ۱۲ متری به فروش می رساند.

۳- آیا قیمت لوله گالوانیزه ثابت است؟

خیر، این لوله ها همانند سایر مقاطع فولادی به دلیل عوامل مختلفی دچار نوسانات قیمتی می گردند. مهم ترین این علل ارزش جهانی و داخلی فولاد، میزان عرضه و تقاضا و شرایط سیاسی اجتماعی کشور می باشد.


جدیدترین‌ها
پشتیبانی آهن لند
مطالب پیشنهادی
خرید آسان در آهن لند

9 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cropped-ahanlandlogo