۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبر فوری: بر اساس اطلاعیه دولت مکزیک، تعرفه‌های واردات بر زنجیره تامین آلومینیوم افزایش می‌یابد
خبر فوری: در بحبوحه تحولات بازار مس در جهان، کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش به کاتد مس سرایت کرد
خبر فوری: با افزایش بارندگی‌ها در بخش‌های جنوبی چین، تولید برق نیروگاه‌های آبی افزایش خواهد یافت
خبر فوری: ششمین رکورد تولید روزانه آهن اسفنجی شرکت فولاد هرمزگان به ثبت رسید
خبر فوری: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس: تفاهم‌نامه ۱۰۰ میلیون دلاری برای تولید سوخت کشتی منعقد شد
خبر فوری: مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران: جهش تولید و صادرات قطعات چدنی را هدف‌گذاری کرده‌ایم

انواع لوله داربستی و مشخصات آن ها

انواع لوله داربستی و مشخصات آن ها - آهن لند

لوله داربست هایی که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند از جنس فلز می باشند و دلیل استفاده از آن ها برای این است که هنگام ساخت و ساز و فرآیند ساختمانی بتوانند به همه ی نقاط ساختمان به خصوص نقاط سخت که دسترسی به آنها دشوار است به آسانی دسترسی پیدا کنند. یکی از این نقاط که دسترسی با آن ها دشوار است، نمای ساختمان می باشد که در هنگام نما سازی و کار کردن روی آن ها انجام می شود، به ویژه ریزه کاری ها. داربست ها اصولا لوله هایی می باشند که دارای ۳ تا ۶ متر طول هستند و فلزی می باشند.
لوله داربستی دارای دو نوع می باشد که شامل لوله های سنگین و سبک می باشد. سازه داربست ها را می توان سازه ای تشکیل شده از لوله داربست های متفاوتی دانست. لوله داربستی برای ساخت سازه داربست توسط یکسری بست های به مخصوص به یکدیگر متصل می شوند. لوله داربستی در واقع همان لوله های صنعتی هستند. از آن جایی که در این گونه از لوله ها سیالی منتقل نمی گردد و عبور نمی کند و فقط جهت دسترسی به نقاط سخت ساختمان استفاده می شود در نتیجه مورد آزمایش های مایعات و آب و … قرار نمی گیرند.

 

لوله داربستی چیست و بررسی کاربرد آن در صنعت های مختلف

 

این لوله ها بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند و در سازه های متفاوت کاربرد های بسیاری دارند و استفاده های فراوانی از آن ها می شود. به صورت کلی می توان گفت داربست ها از یکسری میله های فلزی و یا چوبی ساخته شده اند و به عنوان یک تکیه گاه برای قسمتی از یک سازه استفاده می شود. ساخت این نوع داربست ها حتما نیاز به تخصص دارد چرا که کوچک ترین اشتباهی که در نصب، اجرا و اتصال آن ها رخ دهد، خطرات جانی، مالی و خسارت های بسیاری به دنبال خواهند داشت که حتی امکان دارد جبران ناپذیر باشد. برای مثال، برای نما سازی برج ها و ساختمان های مرتفع خطرات جانی و مالی بسیاری به دنبال خواهد داشت.

 

معرفی انواع لوله داربستی

لوله داربستی در سه نوع موجود می باشد که شامل:

  1. داربست چکشی ستاره ای؛
  2. داربست مثلثی؛
  3. داربست چکشی کاسه ای می باشد.
  • داربست چکشی ستاره ای

این سازه ها از یک سری پایه های قائم و مهار های افقی تشکیل شده هستند. یکی از مزایایی که استفاده از این نوع داربست ها دارد و می شود یک امتیاز ویژه ای برای آن به حساب بیاید، این است که باز و بسته کردن آن ها بسیار آسان است. همچنین نیازی به آچار و کارگر ماهر و وارد برای آن نیست و در ارتفاع های زیاد می توان مهاربندی کرد. همچنین باید اشاره کرد که انتقال و جابجایی آن نیز بسیار آسان است که این موضوع هم می تواند یک امتیاز ویژه برای این نوع داربست در نظر گرفت.

  • داربست مثلثی

اجزای این نوع داربست ها، مثلثی شکل می باشد و اصطلاحاً به صورت نر و ماده به یک دیگر متصل می ‌شوند. سه نوع فریم در تیپ‌های ۰.۵ ،۰.۷۵ و ۱ متری با عرض ۱۲۰ سانتی ‌متری دارد و مقاطع این نوع داربست معمولاً به صورت مثلثی و یا مربعی ‌شکل هستند. این نوع داربست را بیشتر در پل‌ها و کفراژبندی دال و تیرها استفاده می‌کنند.

مزایای استفاده از داربست مثلثی

  • عدم نیاز به آچار جهت بستن اتصالات؛
  • قابلیت باربری بسیار بالا در کفراژ‌ بندی دال‌ های بتنی؛
  • عدم نیاز به کارگر ماهر و تخصص.

 

  • داربست چکشی کاسه ای

داربست چکشی کاسه ‌ای، از مهار های افقی و پایه‌ های قائم دارد که طول استاندارد پایه ‌های آن ۳، ۲.۴ ، ۱.۸، ۱.۲ و ۰.۶ متر می ‌باشد. مهارهای افقی به راحتی با ضربه‌ ی چکش به پایه‌ ها متصل می ‌شوند.
همانند داربست چکشی ستاره، سر جک‌ های قابل رگلاژ در قسمت بالایی و پایه ‌ی جک ‌های قابل رگلاژ در قسمت پایین داربست قرار دارد و همین مورد سبب شده تا در ارتفاعات متفاوت، نصب آسان و راحتی داشته باشد.

مزایای استفاده از داربست چکشی کاسه‌ ای

  • سرعت بالای باز و بسته ‌شدن داربست؛
  • عدم نیاز به آچار جهت بستن اتصالات؛
  • عدم نیاز به کارگر ماهر؛
  • قابل استفاده در نمای ساختمان ‌ها؛
  • قابل توسعه در پلان و ارتفاع، بدون داشتن محدودیت؛
  • آسانی در جابه ‌جایی و انتقال؛
  • قابل استفاده در کفراژبندی سقف‌ های غیر هم سطح.

نکات قابل توجه برای اجرای لوله داربستی

 

قبل از اجرا و نصب لوله های داربستی را در محل ساختمان ها باید به یک سری از نکات خاص و مهمی توجه کنیم :
هنگامی که ارتفاع ساختمانی که در فرآیند اجرا می باشد، کم باشد در قسمت های داخلی از داربست های کوتاه و با وزن کم استفاده می شود. حداکثر ارتفاعی که برای این نوع دار بست ها مجاز است که استفاده شود در حدود ۳ متر می باشد.

در ساختمان های بلند و مرتفع از داربست هایی با ارتفاع زیاد استفاده می شود. در این سازه ها از لوله هایی فولادی با قطر ۵ سانتی متر و ضخامت ۴ میلی متر استفاده می شود. جهت وصل کردن لوله داربست در این سازه ها از بست داربست استفاده می شود. یکی از نکات ایمنی که در هنگام کار با داربست لازم است که رعایت شود استفاده از کفش های غیر لغزنده است. همچنین باید در هنگام کار از کمربند ایمنی استفاده شود. ورود و خروج به سکوی کار نیز بایستی حتما از راه های ایمن و مطمئن انجام شود. نردبان ورودی به سکوی کار نیز بایستی به صورت ایمن و مطمئن به سکوی کار متصل شود.

 

فروش انواع لوله از جمله لوله داربستی در آهنلند به صورت آنلاین

 

لازم به ذکر است که حدود ۲۰ درصد از خسارات ناشی از این سازه ها در هنگام نصب و برداشت آن ها می باشد. بنابراین فراهم کردن سکوی کار مناسب برای کارگر از نکات ضروری و مهم نصب لوله داربست می باشد. همچنین اگر تخته های داربست به خوبی با طناب یا تسمه متصل نشوند به آسانی لیز بخورند و موجب خسارات جدی در حین ساخت و ساز می شود. بنابراین بازرسی تخته ها پیش از نصب کردن از الزامات ایمنی این سازه ها است. بارگذاری بیش از حد بر روی داربست ها نیز موجب ایجاد خمش زیاد تخته ها می شود و در برخی مواقع حتی سبب شکستگی آن ها نیز می شود. بارگذاری بار زیاد بر روی لوله داربستی در نهایت منجر به واژگونی داربست ها می شود. عدم تنظیم سکو ها و سکو هایی بدون میله های محافظ نیز از عواملی هستند که منجر به آسیب های جبران ناپذیر در هنگام نصب لوله داربستی می شود.

همچنین باید توجه داشته باشید که در هنگام نصب داربست ها با خطوط الکتریکی بالای آن ها تماس پیدا کرده و ممکن است سبب خسارت شوند. بنابراین این مساله قبل از نصب لوله داربستی باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد.

انواع بست لوله داربستی

بررسی انواع لوله داربستی در آهنلند بزرگترین مرکز فروش آهن در جنوب کشور

  • بست دو پیچ :بست دو پیچ برای اتصال لوله های داربست به صورت تقاطعی کاربرد دارند. جهت اتصال لوله های داربست با بست دوپیچ تنها نیاز به دو پیچ می باشد و جهت نصب احتیاج به زمان کمتری است. وزن تقریبی بست دو پیچ ۱۴۰۰ گرم می باشد.
  • بست چهار پیچ:یکی از بست های پرکاربرد در سازه های داربستی بست چهار پیچ می باشد که دارای وزن ۱۳۰۰ الی ۱۶۵۰ گرم است. و جهت نصب نیاز به دو برگه ،چهار عدد پیچ، چهار عدد مهره و چهار عدد واشر داریم.
  • بست گردان:بست گردان این امکان را فراهم می کند تا دو لوله متقاطع بر روی هم حرکت کنند. این بست ها با نام بست ۳۶۰ نیز شناخته می شوند. و دارای انواع ۲ پیچ، ۴ پیچ، ۶ پیچ و ۸ پیچ است. بیشترین استفاده بست گردان در صنایع پتروشمی و پالایشگاه است.

برای اطلاع از قیمت به روز انواع لوله داربستی با تیم فروش مجموعه آهنلند با شماره های ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ و ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ ارتباط برقرار نمایید.

 

سوالات متداول

۱- انواع سایزهای لوله داربستی کدامند؟

  • سایز ۱۷.۷۵ کیلو گرم؛
  • سایز ۱۴.۵ کیلوگرم؛
  • سایز ۱۶ کیلوگرم؛
  • سایز ۱۸.۲ کیلوگرم؛
  • سایز ۱۷.۵ کیلوگرم.

۲- ضخامت لوله داربستی چند است؟

لوله داربستی در ضخامت ۲ میلی‌متر و ضخامت ۲.۵ میلی‌متر موجود است.

۳- کاربرد لوله داربستی چیست؟

  • افزایش سرعت ساخت‌و‌ساز؛
  • امکان ساخت‌وساز گروهی؛
  • دسترسی آسان؛
  • حفاظ ایمنی.

جدیدترین‌ها
پشتیبانی آهن لند
مطالب پیشنهادی
خرید آسان در آهن لند

7 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cropped-ahanlandlogo