۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبر فوری: با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جلسه راهبردهای توسعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد
خبر فوری: تا سال ۲۰۲۵ میلادی، محدودیت دسترسی به کنسانتره مس همچنان ادامه خواهد داشت
خبر فوری: مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان: نقش‌آفرینی فولاد اکسین در اقتصاد کشور بی‌نظیر بوده است
خبر فوری: مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان: با همتی مضاعف، تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد
خبر فوری: از ابتدای سال جاری میلادی، صادرات بوکسیت از گینه افزایش یافت

میلگرد سیاه چیست و آشنایی با انواع آن

میلگرد سیاه یکی از اساسی ترین و مهم ترین مصالح و متریال ها مورد نیاز و پرکاربرد در ساختمان سازی و صنعت می باشد. که از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است، همین دلیل موجب شده است که در هر روز شاهد تولید انواع گوناگون و مختلف این مصالح و متریال باشیم که هر کدام از آن ها خصوصیات و کاربرد و ویژگی های متفاوتی دارند.
میلگرد در حالت کلی مقاومت کششی زیادی دارد و در سازه های ساختمانی و بتنی برای جبران کردن مقاومت کششی کمتر بتن خیلی استفاده می شود و می تواند عیب ها و نقص های آن را جبران کند.
میلگرد سیاه یا همان فولاد کربن، یکی از انواع میلگردها می باشد، که در ادامه این مقاله می توانید اطلاعاتی در خصوص این کاربردها و مزایا و متریال،این محصولات کسب کنید.

میلگرد سیاه و فروش آنلاین آهن در آهن لند

عناصر تشکیل دهنده ی میلگرد سیاه

عناصر تشکیل دهنده میلگرد سیاه یا همان فولاد کربن، عبارتند از:

  • منگنز؛
  • فسفر؛
  • گوگرد؛
  • کربن؛
  • سیلیسیم.

تاریخچه استفاده از میلگرد سیاه در سازه ها

استفاده کردن از میلگرد سیاه در سازه‌ ها برای اولین بار به‌ عنوان همان نقش بازدارنده یا مقاوم کننده بود. این کار در سال ۱۸۶۷ در کشور آمریکا انجام گردید. شخصی با اسم جوزف توانست از آن برای ساخت یک قایق بتنی استفاده کند. این متریال برای نخستین ‌بار در یک تست آتش ‌سوزی توانست مقاومت زیادی از خود نشان دهد و به همین علت بعد از آن به شکل مداوم مورد استفاده قرار گرفت و به یک حالت استاندارد تبدیل شد.

از یک سوی دیگر، در سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۵۰ ستون ‌های بتن ‌آرمه هم در دسته ‌بندی یکی از اساسی ترین و مهم‌ترین اقلام پروژه ‌های عمرانی و ساخت ‌وسازی در آمریکا قرار گرفتند.در آخر هنوز هم تحقیقات فراوانی در خصوص میلگرد و بتن در سازه‌ ها در دست انجام می باشد.

مقاومت میلگرد سیاه در برابر شرایط محیطی چگونه می باشد؟

یکی از اصول مهم و اساسی در زمان استفاده کردن از میلگرد در بتن این می باشد که، میلگرد به درستی و به خوبی به سطوح بتن چسبیده و هیچ گونه عواملی نتواند موجب کم شدن این چسبندگی شود. همین موضوع موجب شده است که برای افزایش دادن مقاومت سازه ها در مقابل عامل های مختلف و گوناگون از آن ها استفاده شود. علت تولید انواع آجدار این متریال هم در حقیقت همین اصل مهم بوده است.

استفاده کردن از میلگرد سیاه و میلگرد در بتن، موجب بالا رفتن مقاومت بتن شده است و موجب می شود بتن در مقابل نیروهای خیلی شدید مثل زلزله مقاومت فراوانی از خود نشان دهد. ولی در حالتی که به هر علتی میلگرد ظریف و شکننده باشد و یا حتی به خوبی و به درستی به بتن نچسبد مقاومت درست و مناسب و خوبی نخواهد داشت.

انواع میلگرد سیاه و فروش آنلاین آهن در آهن لند

برای اطلاع بیشتر از قیمت میلگرد سیاه و مشاوره با کارشناسان فروش مجموعه آهنلند با شماره های ۹۱۰۱۰۶۶۶-۰۲۱ و ۵۳۲۲۲۱۰۰-۰۶۱ تماس بگیرید.

معایب استفاده از میلگرد سیاه چیست؟

به دلیل دارا بودن مقدار کربن، این متریال از مقاومت زیادی در مقابل اکسید شدن و زنگ زدن برخوردار نیست، و در قسمت هایی که در مقابل رطوبت قرار داشته باشند و لازم است از میلگردهای ضد زنگ استفاده گردد بهتر است از این مواد استفاده نشود.
به علت این که هنگامی که میلگرد زنگ زده باشد موجب نقص در بتن هم خواهد شد و بتن در این حالت ترک می خورد و می شکند، این عیب ها و نقص ها را می توان با استفاده کردن از پوشش های گوناگون و مختلف بر روی میلگرد تا حد فراوانی جبران کرد.

انواع میلگرد سیاه کدامند؟

همان گونه که گفته شده است به دلیل مقاومت خیلی کم میلگرد سیاه، از پوشش های متفاوتی برای زیادتر شدن مقاومت این میلگرد استفاده می شود که در ادامه این قسمت به بعضی از این پوشش هایی که برای میلگرد سیاه استفاده می شود اشاره می کنیم:

  • میلگرد گالوانیزه؛
  • میلگرد ابوکسی.

 

میلگرد گالوانیزه

میلگرد گالوانیزه در واقع همان میلگرد سیاه پوشش داده شده می باشد که به واسطه یک روکش گالوانیزه شده اند. این میلگرد، چهل برابر در مقایسه به میلگرد سیاه در مقابل زنگ زدگی مقاوم تر می باشد. آسیب وارد کردن به روکش میلگرد گالوانیزه بسیار سخت تر از میلگرد روکش اپوکسی می باشد. به همین دلیل میلگرد روکش اپوکسی مهم تر ومحبوب تر می باشد. و همچنین قیمت زیادتری نسبت به میلگرد روکش اپوکسی دارد.

میلگرد اپوکسی

میلگرد اپوکسی در حقیقت همان میلگرد سیاه یا فولاد کربن می باشد اما با روکشی از اپوکسی پوشیده شده است، که ضمن مقاومت زیادی که در مقابل ضربه دارد، در برابر زنگ زدگی هم مقاومت زیادی داشته است و تا ۱۷۰۰ برابر استحکام زیادتری در مقابل رطوبت درست می کند.

میلگرد سیاه چه زمانی می تواند در برابر نیروها مقاومت کند؟

یک اصل اساسی ومهم در انواع سازه های فولادی این می باشد که سطوح میلگرد به درستی به بتن بچسبد. هر موردی که این چسبندگی را کم کند مقاومت سازه را در مقابل عامل های متفاوت کاهش می دهد. هنگامی که ترک کوچکی میان آرماتور و بتن درست شود مقاومت به زلزله سازه خیلی کم می شود. در ادامه این مقاله به اصلاح و روش تولید میلگرد سیاه یا میلگرد فولاد کربن می پردازیم.

اصلاح میلگرد سیاه

همان طور که گفته شد میلگرد سیاه مقاومت کمی در مقابل رطوبت دارد از این جهت با اصلاح این عیب ها، نقص ها را از بین برده اند.
میلگرد اپوکسی همان میلگرد سیاه می باشد که روکش اپوکسی دارد درنتیجه مقاومت زیادی در مقابل زنگ زدگی دارد. و همان استحکام بافت را دارد، البته ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به زنگ زدگی مقاوم تر می باشد.

چگونگی روش تولید میلگرد سیاه

معمولاً برای ساخت میلگرد سیاه از فرآیندی به اسم نورد گرم استفاده می‌ کنند. نورد در واقع یکی از متداول ترین فرایندهای ساخت مقطع های فولادی متفاوت می باشد که در آن شمش فولادی
گداخته می شود به واسطه غلتک‌ هایی که در مسیر آن وجود دارد، در معرض فشار زیادی قرار می‌ گیرند. مجموع مرحله های ساخت میلگرد را می‌توان به شکل زیر خلاصه کرد:

  1. گرم‌ کردن ماده های اولیه؛
  2. نورد شمش؛
  3. خنک کردن؛
  4. برش؛
  5. بسته‌بندی.

شمش ‌های فولادی با گذر کردن از مرحله های فوق در آخر به میلگرد ساده تبدیل می ‌شوند. به منظور ساخت انواع آجدار این محصولات، باید پس از اجرا کردن روش نورد با استفاده کردن از دستگاه‌ های ویژه ای آج‌ ها را بر روی سطح کالا نوشت. یکی از مشخصاتی که باعث تمایز میلگرد سیاه از بقیه محصول های فولادی می ‌شود، بهره‌گیری از شمش ‌های باکیفیت و فولادی مرغوب می باشد که طی فرایند قوس الکتریکی ریخته‌گری تولید می ‌شود. علاوه بر این خط ساخت، ظرفیت تبدیل و ساخت ۵۵۰ هزار تن شمش به میلگرد را دارد.

کاربرد میلگرد سیاه چیست؟

میلگرد سیاه، کاربردهای فراوانی در سازه ‌های عمرانی و تولید ساختمان دارد. در حقیقت، میلگرد در اکثر سازه‌ های بتنی استفاده می شود. معمولا از سازه ‌هایی که با میلگرد تولید می ‌شوند، می‌ توان به موردهای پایین اشاره کرد:

  • تونل: قاب، سگمنت، راک بولت و غیره؛
  • سد و دیگر سازه‌های بتنی؛
  • ساختمان: دال، دیوار، تیر، ستون، فونداسیون و غیره؛
  • پل: عرشه، شاه تیر، پایه، تکیه‌گاه و غیره.

خرید مستقیم میلگرد سیاه

از میان روش ‌های متفاوت در خرید میلگرد سیاه، خرید آنلاین یک راه به صرفه به نظر می ‌آید. در این روش، میلگرد به شکل مستقیم از سازندگان به دست مصرف‌ کننده ارسال می‌ گردد. در نتیجه قیمت آن برای خریداران، مناسب تر خواهد بود. علاوه بر این، سلامت و کیفیت میلگرد هم در این روش خرید، تضمین شده می باشد.

آهن لند یکی از معتبرترین شرکت هایی است که در زمینه عرضه انواع محصول های فولادی، از جمله انواع مختلف میلگرد ساختمانی، فعالیت دارد .از طریق این شرکت معتبر، می‌توانید به خریدن میلگردهای مد نظر با قیمت مناسب اقدام کنید. شما دوستان با تماس با شماره های ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ و ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ می توانید قیمت انواع میلگرد سیاه را از کارشناسان آهن لند استعلام بگیرید.

سوالات متداول

۱- معایب استفاده از میلگرد سیاه چیست؟

از مقاومت زیادی در برابر زنگ زدن و اکسید شدن برخوردار نیست.

۲- عناصر تشکیل دهنده ی میلگرد سیاه کدامند؟

  • کربن؛
  • سیلیسیم؛
  • منگنز؛
  • فسفر؛
  • گوگرد.

۳- قیمت میلگرد سیاه را چگونه می توانم بدست آورم؟

شما دوستان با تماس با شماره های ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ و ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ می توانید قیمت انواع میلگرد سیاه را از کارشناسان آهن لند استعلام بگیرید.

جدیدترین‌ها
پشتیبانی آهن لند
مطالب پیشنهادی
خرید آسان در آهن لند

13 پاسخ

    1. سلام دوست گرامی
      میلگرد اپوکسی ضمن مقاومت زیادی که در مقابل ضربه دارد، در برابر زنگ زدگی هم مقاومت زیادی داشته است و تا ۱۷۰۰ برابر استحکام زیادتری در مقابل رطوبت درست می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cropped-ahanlandlogo