۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
خبر فوری: با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جلسه راهبردهای توسعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد
خبر فوری: تا سال ۲۰۲۵ میلادی، محدودیت دسترسی به کنسانتره مس همچنان ادامه خواهد داشت
خبر فوری: مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان: نقش‌آفرینی فولاد اکسین در اقتصاد کشور بی‌نظیر بوده است
خبر فوری: مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان: با همتی مضاعف، تهدیدها را به فرصت تبدیل خواهیم کرد
خبر فوری: از ابتدای سال جاری میلادی، صادرات بوکسیت از گینه افزایش یافت
خبر فوری: بهره‌برداری از بیش از یک هزار مگاوات برق صنایع و معادن با راهبری ایمیدرو تا پایان سال ۱۴۰۲ صورت گرفت.
خبر فوری: با هدف تولید باتری خودروهای الکتریکی، عربستان سعودی به تکاپوی تامین لیتیوم افتاد
خبر فوری: همگام با کاهش موجودی در «LME»، قیمت روی در سراشیبی نزول قرار گرفت.

میلگرد گالوانیزه چیست و در کجاها استفاده می شود ؟

میلگرد گالوانیزه یکی از رایج ترین انواع میلگرد است. همانگونه که می دانیم یک سازه برای استحکام و طول عمر بالا نیازمند استحکام کششی و فشاری بالایی به طور هم زمان می باشد. این نیاز با ترکیب بتن و میلگرد می‌تواند برآورده شود.

بتن از استحکام فشاری بالایی برخوردار است. ولی بتن نوعی سرامیک محسوب می شود و سرامیک ها ترد و شکننده می باشند. و دارای استحکام کششی پایینی هستند.

رایج ترین کاربرد انواع میلگردها در ساخت و ساز، استفاده از آن به عنوان تقویت کننده بتن است. و می توان گفت قرار دادن میلگرد فولادی در بتن، یکی از راه حل های بهبود خواص آن است. فولاد استحکام کششی بالایی دارد و نقش تقویت کننده ی بتن را برعهده می گیرد.

میلگردها از نظر اندازه و جنس انواع مختلفی دارند. و با توجه به نیاز، قیمت، خواص و سازگاری با محیط یکی از آن ها مورد استفاده در سازه قرار می گیرد.

یکی از انواع میلگردها، میلگرد گالوانیزه ( Rebar Galvanize) می باشد که به صورت های گوناگونی در بازار عرضه می شود که مشهور به میلگردهای آجدار یا میلگردهای بدون آج هستند.
در این مطلب سعی بر آن داریم تا شما را با میلگرد گالوانیزه، خواص و کاربردهای آن آشنا نماییم.

 

میلگرد گالوانیزه و فروش آنلاین آهن در آهن لند
میلگرد گالوانیزه چیست و در کجاها استفاده می شود ؟

تعریف میلگرد گالوانیزه چیست؟

به طور کلی، میلگرد گالوانیزه (Rebar Galvanize) به عنوان آهن تقویت کننده و جسم سخت شناخته می شود. میلگرد فولادی گالوانیزه یک میله ی فولادی است که دارای مقطع عرضی دایره است.

میلگردها را بر اساس قطر مقطع عرضی دسته بندی می کنند که این قطر به میلی متر اعلام می شود. به عنوان مثال، میلگرد ۶۰ یعنی میله ای که قطر مقطع آن ۶۰ میلیمتر می باشد.

میلگردهای گالوانیزه میلگردهایی هستند. که دارای کیفیتی بالایی هستند. برای حفاظت از اکسیده شدن آن ها از فرایندهای گالوانیزه کردن بر روی میلگرد استفاده می شود. برای گالوانیزه کردن این محصولات از فلز روی استفاده می گردد.

با این روش میزان چسبندگی در این میلگردها افزایش می یابد. و این ویژگی باعث بالا رفتن طول عمر این کالا در مقایسه با نمونه های دیگر شده است.

این محصولات نقش مهمی در سازه های ساختمانی دارند و باعث می شوند تا بلندترین ساختمان نیز در برابر زلزله با دوام باشند.

 

تعریف میلگرد گالوانیزه و فروش آنلاین آهن در آهن لند
تعریف میلگرد گالوانیزه چیست؟

 

رشد روز افزون ساخت و ساز و همچنین مقاومت بالای این نوع آرماتور باعث جلب توجه مهندسان شده است. و از این نوع میلگرد سیاه برای ساخت پل های طولانی و یا جاهایی که نیاز به مقاومت بالایی دارد، استفاده می شود.

این نوع میلگرد، ۴۰ برابر در برابر خوردگی بهتر از میلگردهای بدون پوشش عمل می نماید. علاوه بر این، پوشش گالوانیزه دیرتر صدمه می بیند. در واقع، گالوانیزه به عنوان یک پوشش محافظ و فدا شونده عمل می کند که از فولاد حفاظت می نماید.

با مقایسه ی پوشش میلگرد اپوکسی و گالوانیزه می توان بیان کرد: پوشش گالوانیزه عملکرد بهتری دارد. ولی ناگفته نماند از لحاظ هزینه و قیمت این میلگرد، ۴۰% گران تر از میلگرد اپوکسی است.

استفاده از این فلز باعث افزایش سطح دوام این کالا تا میزان قابل توجهی می شود. میلگردهای گالوانیزه از ویژگی های متنوعی برخوردارند که مهم ترین و بارزترین این مشخصه ها، مقاومت آن ها در برابر زنگ زدگی می باشد.

 

مزایای میلگرد گالوانیزه چیست؟

  • مقاومت بسیار بالای آن در برابر خوردگی
  • از بین نرفتن پوشش گالوانیزه در حمل و نقل و حین کار
  • مقاومت کردن حدود ۴۰ برابری از میلگرد سیاه در برابر خراب شدن
  • جلوگیری از ترک خوردن بتن و زنگ زدن اسکلت فلزی
  • اتصال محکم و چسبندگی بالای آن با زمینه‌ بتنی
  • استفاده نمادین از آن به دلیل ظاهر زیبا.

کاربرد میلگرد گالوانیزه چیست؟

  1.  میلگرد گالوانیزه از نظر بدنه ای مقاومت بسیار بالایی دارد و می توان در اکثر صنایع ساخت و ساز از آن استفاده کرد. اکثرا به عنوان نگه دارنده و محافظ مصالح در داخل سازه ها مورد استفاده قرار می گیرد و همین طور در سقف های خانگی نیز مشاهده می شود.
  2.  استفاده از این میلگردها در خارج از ساختمان ها و در فضای باز به دلیل خاصیت ضد خوردگی و ضد پوسیدگی که دارد.
  3.  استفاده در تمامی اماکن و کلیه شرایط آب و هوایی، به علت کروم به کار رفته در ساخت آلیاژ های گالوانیزه که باعث شده است دارای خاصیت ضد زنگ پذیری باشد.
  4.  مورد استفاده در ساخت و تولید پل های عظیم در جاده ها به علت طول عمر بالا

روش گالوانیزه کردن میلگرد چگونه است؟

نخست میلگرد فولادی را درون محلول هایی که قابلیت حذف و تمیز کردن روغن، اکسید و سایر آلودگی ها را دارند، غوطه ور می سازند. بعد از آن که تمامی آلاینده ها از سطح میلگرد حذف شدند.

میلگرد تمیز را در یک حمام روی (Zn) مایع غوطه ور می کنند. سپس در دمای ۴۵۰ درجه ی سانتیگراد حرارت داده می شود. در آخر میلگرد می بایست در شرایط مناسب بر اساس استانداردها و برای رسیدن به خواص مطلوب خنک شود.

این روش را غوطه وری داغ یا hot-dipping می نامند. با عملیات گالوانیزه، اتصال متالورژیکی بین فولاد و روی ایجاد می شود. چسبندگی بین پوشش روی و میلگرد فولادی اهمیت بسیاری دارد. زیرا این پوشش نقش حفاظتی را بر عهده دارد و می بایست در شرایط سایش یا حمل و نقل از فولاد جدا نشود.

 

میلگرد گالوانیزه و روش آن و فروش آنلاین آهن در آهن لند
روش گالوانیزه کردن میلگرد چگونه است؟

انواع میلگردهای گالوانیزه در صنعت

  • میلگردهای گالوانیزه با سایز ۵.۵ و استاندارد A3-1006
  • میلگردهای گالوانیزه با سایز ۱۲ و استاندارد A3-1006
  • میلگردهای گالوانیزه با سایز ۱۶ و استاندارد A3-1006
  • میلگردهای گالوانیزه با سایز ۵.۵ و استانداردهای A3-1006
  • میلگردهای گالوانیزه با سایز ۱۸ و استاندارد A3-1006
  • میلگردهای گالوانیزه با سایز ۲۲ و استاندارد A3-1006
  • میلگردهای گالوانیزه با سایز ۲۵ و استاندارد A3-1006.

خواص مکانیکی میلگرد گالوانیزه

بعضی از پوشش ها در حین حمل و نقل یا از طریق برخورد خشن در محل کار، به راحتی آسیب می بینند. این پوشش ها همانند رنگ با ایجاد خراش، آسیب دیده و قابل نفوذ می باشند.

ولی پوشش گالوانیزه حتی با وجود خراش هم می تواند هم چنان از طریق حفاظت کاتدی مانع از صدمه دیدن میلگرد فولادی شود. از نظر الکتروشیمیایی پوشش گالوانیزه فعال تر از فولاد است.

همین امر سبب می شود با قرارگیری میلگرد گالوانیزه در محیط خورنده، پوشش به طور ترجیحی خورده شود و پوششی فدا شونده باشد.

تقویت کننده های فولادی به منظور جلوگیری از شکست ترد در بتن مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه خواص مکانیکی بتن را بهبود می بخشند.

اما خواص مکانیکی تقویت کننده های فولادی اعم از استحکام کششی، استحکام تسلیم، استحکام نهایی و کرنش شکست پارامترهای بسیار مهم و اثرگذاری می باشند. از سوی دیگر، پوشش گالوانیزه برای حفاظت میلگرد در برابر خوردگی از روش غوطه وری داغ تولید شد.

و ممکن است به نظر برسد این روش پوشش دهی خواص میلگرد فولادی را تحت تاثیر قرار بدهد. اما طبق بررسی های صورت گرفته اگر چه از روشی دما بالا برای پوشش دهی میلگرد استفاده می شود اما باعث افت خواص مکانیکی آن نمی شود.

برای این دسته از میلگردها استحکام خستگی اهمیت دارد. با بررسی مقاومت در برابر خستگی از فولاد گالوانیزه به راحتی می توان پی برد که فولاد تقویت شده تحت بارگذاری تنشی متناوب، در معرض یک محیط خورنده، در هنگام گالوانیزه عملکرد بهتری را ارائه می دهد.

 

نمونه ای از خواص میلگرد گالوانیزه

به منظور درک بهتر خواص مکانیکی میلگردهای گالوانیزه در زیر خواص مکانیکی محصول یکی از شرکت های تولید میلگرد گالوانیزه بیان شده است:

  • استحکام کششی بالاتر از ۶۰۰ مگاپاسکال
  • استحکام تسلیم بیشتر از ۳۵۵ مگاپاسکال
  • افزایش طول بالاتر از ۱۶ %
  • کاهش سطح مقطع کمتر از ۴۰% نباشد
  • انرژی ضربه بیشتر ۳۱ ژول.

برای اطلاع بیشتر از قیمت انواع میلگرد و میلگرد گالوانیزه با کارشناسان فروش مجموعه آهن لند با شماره های ۹۱۰۱۰۶۶۶-۰۲۱ و ۵۳۲۲۲۱۰۰-۰۶۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

* میلگرد گالوانیزه چیست؟

میلگرد گالوانیزه، از جنس فولاد بوده که از یک لایه محافظ از فلز روی، پوشانده شده است.

* کاربرد میلگرد گالوانیزه چیست؟

میلگرد گالوانیزه به‌ دلیل مقاومت بالایی که دارد در اکثر صنایع کاربرد دارد. برای مثال اغلب از این نوع میلگرد به‌عنوان نگه دارنده و محافظ مصالح در داخل سازه‌ها استفاده می‌شود و همین‌طور این میلگرد در سقف های خانگی نیز دیده می شود.

* میلگرد گالوانیزه را چگونه می توانم سفارش دهم؟

شما با مراجعه به سایت آهن لند و تماس با کارشناسان فروش آهنلند با شماره های ۰۲۱۹۱۰۱۰۶۶۶ و ۰۶۱۵۳۲۲۲۱۰۰ می توانید میلگرد گالوانیزه مورد نیاز خود را سفارش دهید.

جدیدترین‌ها
پشتیبانی آهن لند
مطالب پیشنهادی
خرید آسان در آهن لند

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cropped-ahanlandlogo